Khamis, 13 Mac 2014

PENGURUSAN KRISIS

KULIAH AKADEMI SERI ALAM: Komunikasi Krisis – Menurut Bahtiar, Hassan dan Saidatul Nizah (2005) terdapat 8 langkah-langkah menghadapi  komunikasi krisis ini. Ianya adalah 1) Dapatkan situasi yang terkawal 2) Mengumpul maklumat sebanyak mungkin 3) Membentuk sebuah pusat Pengurusan Krisis 4) Berkomunikasi dengan pantas 5) Memahami nilai media bagi sesuatu krisis 6) Komunikasi secara terus dengan pihak yang terlibat 7) Fokus kepada periagaan organisasi 8) Buat perancangan untuk mengelak krisis lain. Institut of Crisis Management (ICM) telah menetapkan tiga elemen penting dalam bertindakbalas ketika menghadapi krisis. Tiga elemen tersebut ialah Tindakbalas Operasi, Tindakbalas Pengurusan dan Tindakbalas Komunikasi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan